Praca po Żaku

zawody biurowe i administracyjne

Praca biurowa i administracyjna to dobre rozwiązanie dla osób, które bardziej od spontaniczności i przygód cenią sobie stabilność. Precyzyjnie określony zakres obowiązków i jasno określone procedury sprawiają, że ta branża jest wyjątkowo atrakcyjna dla osób ceniących rutynę i bezpieczeństwo. W tym obszarze dobrze odnajdują się systematyczne i dokładne osoby – praca w biurze i w administracji bardzo często związana jest z prowadzeniem dokumentacji, porządkowaniem informacji czy analizowaniem danych.


Zawody w kategorii Biuro i administracja

Do kategorii biuro i administracja można zaliczyć następujące zawody: 


Poniżej umieściliśmy zwięzłe charakterystyki poszczególnych zawodów – jeżeli interesują Cię bardziej szczegółowe informacje, kliknij „czytaj więcej”. Znajdziesz: 

  • rozbudowany opis zawodu 

  • pożądane cech i wymagane kwalifikacje

  • ścieżki rozwoju

  • perspektywy zatrudnienia

  • aktualne zarobki.


Rachunkowość i finanse

Praca w dziedzinie rachunkowości i finansów obejmuje długą listę zadań, które związane są z zarządzaniem finansami różnych podmiotów (firm, osób prywatnych, instytucji rządowych i samorządowych). Osoby wykształcone w tym kierunku zajmują się m.in. prowadzeniem księgowości, doradztwem inwestycyjnym, rozliczeniami podatkowymi. 


Rachunkowość i finanse – czytaj więcej >>

Technik rachunkowości – czytaj więcej >>

Agent celny

Agent celny jest ekspertem od ceł i podatku akcyzowego. Ma szeroką wiedzę na temat prawa i procedur regulujących międzynarodowy obrót towarami (chodzi o wymagania sanitarne, farmaceutyczne, weterynaryjne dotyczące produktów wywożonych/przywożonych do kraju). Jest odpowiedzialny za odprawy celne i reprezentuje klientów w kontaktach z urzędem celnym. Sporządza także dokumentację celną i dokonuje zgłoszeń celnych. Agent celny to nie to samo co celnik, który jest urzędnikiem państwowym. 

Agent celny – czytaj więcej >>

Technik usług pocztowych i finansowych

Technik usług pocztowych i finansowych zajmuje się obsługą przesyłek pocztowych (przyjmowaniem, przewozem, wydawaniem, doręczaniem), a poza tym wypłatami i rozliczaniem przekazów pieniężnych. Odpowiada także za czynności rozdzielczo-ekspedycyjne i prowadzenie dokumentacji oraz sprzedaż produktów ubezpieczeniowo-bankowych.

Technik usług pocztowych i finansowych – czytaj więcej >>


Animator rynku książki

Animator rynku książki to osoba, która łączy miłość do literatury z umiejętnościami biznesowymi i organizacyjnymi. Do obowiązków animatora należy m.in. zakup i sprzedaż książek, monitorowanie rynku i prowadzenie działań marketingowych i promocyjnych. Animator rynku książki posiada kompetencje niezbędne do pracy w księgarniach, antykwariatach i wydawnictwach. 

Animator rynku książki – czytaj więcej >>

Specjalista e-commerce

Specjalista e-commerce zajmuje się prowadzeniem działalności handlowej lub usługowej w Internecie. Osoby na tym stanowisku posiadają wiedzę i umiejętności niezbędne do zarządzania sklepem internetowym, planowania i optymalizowania działań reklamowych (m.in. SEO, SEM, social media) i analizowania danych dotyczących zachowań konsumenckich.

Specjalista e-commerce  – czytaj więcej >>

Rejestratorka medyczna 

Trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie szpitala, przychodni czy gabinetu lekarskiego bez rejestratorki medycznej. Odpowiada ona za organizację pracy i komunikację między lekarzami i pacjentami. Do jej zadań należy m.in. umawianie wizyt, rejestrowanie pacjentów, zbieranie i aktualizowanie danych osobowych i prowadzenie dokumentacji medycznej. 

Rejestratorka medyczna – czytaj więcej >>

Technik administracji

Najważniejszym zadaniem technika administracji jest zapewnienie sprawnego funkcjonowania podmiotu, w którym jest zatrudniony. Do jego obowiązków należy m.in. przygotowywanie dokumentacji i zarządzanie nią, przyjmowania korespondencji, zarządzanie zaopatrzeniem, koordynowanie pracy personelu. 

Technik administracji – czytaj więcej >>

Technik archiwista

Technik archiwista odpowiada za dokumenty przechowywane w archiwach prowadzonych przez firmy, instytucje kulturalne, urzędy i inne podmioty. Do jego obowiązków należy m.in. sortowanie, katalogowanie, konserwowanie, udostępnianie i digitalizacja materiałów archiwalnych. 

Technik archiwista – czytaj więcej >>

Zarządzanie zasobami ludzkimi 

Zarządzanie zasobami ludzkimi, znane również jako Human Resources Management, obejmuje szeroki zakres działań, które mają na celu wykorzystanie potencjału pracowników. Pracownicy działów HR odpowiadają m.in. za zatrudnianie nowych pracowników, organizację pracy, wypłatę wynagrodzeń, kontrolę efektywności pracy. 

Zarządzanie zasobami ludzkimi – czytaj więcej >>

Kto sprawdzi się w pracy biurowej i administracyjnej? Jakimi cechami warto się wyróżniać? 

W pracy biurowej bez wątpienia najlepiej sprawdzą się osoby zorganizowane i sumienne – to właśnie te dwie cechy ułatwiają zapanowanie nad dużą ilością danych i dokumentów. Dobrze też, jeśli wyróżniają się dużą samodyscypliną. Jakie jeszcze cechy ułatwią pracę w biurze? Bez wątpienia będzie to spostrzegawczość. Dzięki niej znalezienie odpowiednich dokumentów czy wychwycenie błędu we wniosku będzie znacznie prostsze. 

Praca biurowa wymaga również – wbrew pozorom – otwartości, ponieważ rzadko jest tak, że pracownik biurowy wykonuje powierzone mu obowiązki w osobnym biurze. Najczęściej wspólnie pracuje co najmniej kilka osób, a zakres ich obowiązków nierzadko się zazębia. Z tego względu konieczna jest też umiejętność szybkiej i precyzyjnej komunikacji, która pozwala zaoszczędzić czas.

Co istotne, pracownicy biurowi powinni wykazywać się chęcią ciągłego poszerzania swojej wiedzy i zdobywania nowych kompetencji. Dotyczy to zwłaszcza osób pracujących w finansach, jednak także pracownicy administracji powinni być gotowi np. na technologiczne nowinki. Otwartość na wiedzę i chęć uczenia się pomagają w ten sposób w szybszym i tym samym – efektywniejszym – wykonywaniu swoich obowiązków, co z kolei doceni każdy przełożony. 

Nie można też zapominać, że pracownicy biurowi powinni wykazywać się cierpliwością – jest ona potrzebna zwłaszcza przy pracy polegającej na weryfikacji wielu zgromadzonych danych. 

Jakie cechy są potrzebne do pracy biurowo-adminstracyjnej?

  • dobra organizacja pracy własnej

  • sumienność

  • samodyscyplina

  • spostrzegawczość

  • otwartość i umiejętności komunikacyjne

  • cierpliwość

  • gotowość do nauki.


Zalety pracy biurowej: dlaczego warto zdecydować się na pracę w biurze?

Stabilność i względna przewidywalność – to dwie zalety pracy biurowej, którą wymieniają niemal wszyscy pracownicy zatrudnieni w administracji czy księgowości. Osoby pracujące w biurze doskonale wiedzą, jaki jest zakres ich obowiązków, a wykonywane czynności są stosunkowo powtarzalne. Dla wielu pracowników jest to niezwykle istotne – ciągłe zmiany wywołują u nich stres. Powtarzalność gwarantuje natomiast poczucie bezpieczeństwa, a co za tym idzie – większy komfort pracy.

Praca biurowa tym samym jest też na ogół pracą w niewielkiej grupie dobrze znanych osób – a to z kolei pozytywnie wpływa na atmosferę i efektywność pracowników.

Dla wielu osób nie bez znaczenia jest również fakt, że zazwyczaj jest to praca od godz. 8 do 16 – czyli w ściśle określonych, stałych godzinach. Dzięki temu mogą łatwiej podzielić obowiązki domowe i zaplanować grafik zajęć na cały tydzień. Zazwyczaj pracownicy biurowi nie pracują w weekendy, dzięki czemu więcej czasu spędzają wspólnie z rodziną.

Ile zarabia pracownik biurowo-administracyjny? 

Wynagrodzenie pracownika biurowego jest uzależnione od kilku czynników, w tym miejsca zamieszkania, wielkości firmy, stanowiska, a także doświadczenia zawodowego i zdobytych kwalifikacji. Szczegółowe dane dotyczące wynagrodzeń znajdziesz w opisach poszczególnych zawodów. 


Serwis zak.edu.pl wykorzystuje pliki cookies. Dzięki nim lepiej rozumiemy naszych klientów i dostarczamy bardziej wartościowe treści. Więcej informacji o używanych przez nas plikach cookies można znaleźć w Polityce prywatności.